Ofte stilte spørsmål om appen

Hvor laster jeg ned appen?

Appen laster du ned fra App Store, eller fra Google Play. Søk på Sunndal Energi.

Hvordan logger jeg inn i appen?

Klikk på logg inn og legg inn mobilnummeret du har registrert hos oss. Du får så tilsendt en kode på SMS som du bruker for å logge inn. Du kan være innlogget i 30 dager, da blir du automatisk logget ut og må få tilsendt ny kode.

Har du problemer med å logge inn på appen?

Du må ha registrert mobilnummeret hos oss for å komme inn. Anlegget må i tillegg stå på deg som privatkunde, ikke næringskunde.

Ta kontakt med oss ved problemer med innloggingen.

Kan jeg legge til andre i appen?

Nei, ikke pr. d.d. Men flere kan laste ned og logge seg inn i appen med det mobilnummeret som er registrert på strømavtalen.

Jeg har flere strømavtaler, kan jeg se alle i appen?

Når du har logget inn i appen ser du gjeldende adresse øverst i bildet. Har du flere strømavtaler kan du åpne nedtrekks-meny (ved å trykke på adressen din) og bytte mellom adressene. Det er kun avtaler som står på deg som privatperson som vil vises i appen.

Jeg har flere kundenummer, kan jeg se alle i appen?

Er mobilnummeret ditt registrert på flere kundeforhold får du en liste over disse rett etter innlogging. Her velger du hvilket kundenummer du vil gå videre med. Dersom du vil endre valget må du logge ut av appen. For å logge ut går du på Min profil og blar deg helt nederst.

Hvor finner jeg bedriftsavtalen min?

Du kan foreløpig kun se privatavtalene dine i appen. For å se informasjon om bedriften din, må du fortsatt benytte Min side på vår nettside.

Hvordan velger/endrer jeg favoritter?

Du velger ved å trykke på pluss-tegnet over Legg til favoritter på Hjem-skjermen. Videre trykker du på det grønne pluss-tegnet på de funksjonene du ønsker å vise. Du kan dessverre ikke sortere favorittene i den rekkefølgen du ønsker. Har du flere adresser velger du favoritter til hver enkelt adresse.

For å fjerne favoritter trykker du på rediger-tegnet ved siden av Mine favoritter på Hjem-skjermen. Videre trykker du på det røde minus-tegnet på de funksjonene du ønsker å fjerne. Bruk x-knappen oppe til høyre for å returnere til Hjem-skjermen.

Hva finner jeg i Effekt oversikt?

Her finner du effektvarsel og månedsmakser som er tilpasset den nye nettleiemodellen.

Dersom din strømmåler er i Sunndal kommune har ikke denne funksjonen noen praktisk betydning, det lokale nettselskapet har ikke tatt i brukt effektbasert nettleie.
Er du kunde på anlegg utenfor Sunndal kommune kan dette være en nyttig applikasjon.

Informasjon om priser for nettleie og nettleiemodell finner du hos ditt lokale nettselskap.

Hvordan blir prognose/strømkostnad regnet ut?

Det avhenger av hvilken strømavtale du har.

Spotpris time for time på Nord Pool inkl. påslaget 6,5 øre/kWh inkl. mva og elsertifikat.
Eventuelt din fastpris eller gjeldende variabelpris inkl. mva og elsertifikat.

Har min strømavtale betydning for hva jeg kan få av informasjon i appen?

Ja, dersom du har Sunndal Timespotpris vil du ha optimalt utbytte av appen. Den gir oversikt over spotprisen time for time, mulighet til å sette på varsler og motta sammendrag av morgendagens prisbilde slik at en kan planlegge strømbruken sin.

Med avtalene Sunndal spotpris, Sunndal Fastpris, Sunndal fast og spotpris eller Sunndal variabel pris har ikke noe å si når på døgnet du bruker strøm, den koster det samme hele døgnet, og det har derfor ingen betydning å flytte forbruket sitt.

Jeg har endret strømavtale, når vises dette i appen?

Det kan ta inntil et døgn før endringen blir synlig i appen.

Hvordan lages prognosene?

Dette gjøres gjennom avanserte algoritmer og tar hensyn til dine tidligere forbruksdata sammenstilt med andre data (vær, vind etc.).

Hvordan kan dere vite hvor mye strøm jeg bruker?

Gjennom informasjonen om ditt tidligere forbruk og informasjonen du har registrert om boligen din, kan appen gi detaljerte estimat over ditt forbruk, kostnad og miljøpåvirkning ved bruk av AI.

Hva forbruker mest viser kun "Annet" 100 %?

Du må fylle ut Mitt hjem under Profil for å få en fordeling. Fyll ut etter beste evne, det vil uansett kun være et anslag. Dersom noe endrer, for. eks. du investerer i fjernvarme, varmepumpe eller el-bil kan du oppdatere dette.

Fungerer appen med utenlandsk telefonnummer?

Ja, bare husk å legge inn landkode med "+" foran.

Hvilke tjenester finner jeg i appen?

Defa – elbillading, forutsetter cloude charge
Nibe – styre smarte termoløsninger (varmtvannsbereder, varmepumpe etc.)

Per dags dato er følgende ikke tilgjengelig i appen:
Fjernvarme
Næring
Nettleie
Mulighet for oppsett mot pulsmåler via HAN-port
Smartlading for elbil
Smarthusstyring

Hvordan sletter jeg min konto tilknyttet appen?

Dette kan du gjøre i appen ved å gå til Min side, velg Appinfo og deretter Avslutt appkontoen.
Har du allerede slettet appen, må du kontakte vårt kundesenter. Telefon og e-postadresse finner du nederst på denne siden. 

NB! Sletting av konto i app avslutter ikke ditt kundeforhold hos oss.